W
styczniu 2005 troje nauczycieli naszej szkoły (p. Izabela Wojtylak, dyr.
Marian Ogrodnik i p. Kinga Grynpeter) uczestniczyło w spotkaniu roboczym w
Karlskronie w Szwecji. Głównym celem spotkania była ewaluacja
dotychczasowej pracy nad projektem. Nauczyciele ci mieli również możliwość
zobaczenia szkoły partnerskiej Fischerstromska Gymnasiet oraz innych szkół
specjalnych, a także poznania szwedzkiego systemu kształcenia specjalnego.
Kolejnym celem spotkania było zaplanowanie pracy partnerów na kolejny rok
projektowy
i wspólne wypełnienie formularza aplikacyjnego na rok szkolny 2005/2006.
W Karlskronie mieliśmy możliwość zobaczenia i
zwiedzenia szwedzkiej szkoły partnerskiej Fischerstromska Gymnasiet oraz
kilku innych placówek szkolnictwa specjalnego. Byliśmy pod wrażeniem
doskonałego wyposażenia szkół specjalnych w środki dydaktyczne, pomoce
naukowe, kąciki zabaw, sprzęty i artykuły AGD i RTV, z których uczniowie
mogą w każdej chwili sami korzystać. W Karlskronie mieliśmy również możliwość
porównania naszych systemów edukacyjnych i organizacji szkolnictwa
specjalnego funkcjonującego w zupełnie inny sposób. Również celem tego
spotkania było zaplanowanie pracy partnerów na kolejny rok projektowy.
Najważniejszym
efektem tego roku projektu była wizyta robocza w Hamburgu (19.04.2005 -
23.04.2005), w której wzięło udział czworo uczniów klas II
Gimnazjum oraz czworo nauczycieli Gimnazjum (p. Beata Zieleźnik, p. Izabela
Wojtylak, p. Kinga Grynpeter i dyr. Marian Ogrodnik).
W
Hamburgu spotkaliśmy się z uczniami i nauczycielami klasy 6 szkoły
podstawowej Foerderschule Sieker Landstrasse. Nasi uczniowie brali udział w
lekcjach matematyki, plastyki i techniki razem z uczniami niemieckimi. Do
Hamburga przyjechali również uczniowie ze Szwecji i Portugalii ze swoimi
nauczycielami, oraz delegacja nauczycielek z Irlandii Północnej. Uczniowie
ze wszystkich szkół partnerskich mogli zintegrować się podczas wspólnych
zajęć sportowych na sali gimnastycznej i na boisku.
W
czasie wizyty odbyły się również spotkania robocze, na których każda ze
szkół partnerskich prezentowała swój całoroczny dorobek: prace uczniów,
foldery, albumy o krajach partnerskich, o swoich szkołach. Prezentowane były
również przedstawienia na żywo, a także prezentacje multimedialne i filmy
DVD o uczniach, szkołach i miastach partnerskich.
Razem
z naszymi uczniami mieliśmy również możliwość zwiedzenia samego miasta
Hamburga. W czasie tej wizyty nasi uczniowie mieli wiele okazji, aby nawiązać
nowe międzynarodowe przyjaźnie i znajomości.
Ostatnim
efektem i podsumowaniem pierwszego roku projektu był przeprowadzony
13.05.2005 w ramach „Słonecznego Tygodnia” Dzień Europejski. W czasie
tej imprezy uczniowie klas Gimnazjum i Szkoły Zawodowej, pod kierunkiem
wychowawców, prezentowali wylosowane trzy miesiące wcześniej kraje Unii
Europejskiej. Pomiędzy prezentacjami kolejnych krajów następowała
prezentacja produktów projektu „Euromix”. Zostały zaprezentowane m.in.:
prezentacje multimedialne z wizyty w Karlskronie i w Hamburgu, film video
przedstawiający naszą szkołę, naszych nauczycieli i uczniów klas II
Gimnazjum biorących udział w projekcie, prezentacja multimedialna o
uczniach klas II, ich ulubionych czynnościach i zainteresowaniach. Obejrzeliśmy
również prezentacje otrzymane od naszych partnerów tj. prezentację
multimedialną o szkole Belmont House w Irlandii Północnej. Ponadto mogliśmy
uczestniczyć w krótkim zwiedzaniu miasta Londonderry, przygotowanego w
formie filmu DVD przez irlandzkich uczniów szkoły Belmont. Przygotowana
została również ekspozycja podsumowująca realizację 1 roku projektu „Euromix”.
W
dniach 19-23.10.2005 odbyło się spotkanie robocze nauczycieli zaangażowanych
w projekcie „Euromix”, które miało miejsce w Londonderry, w Irlandii Północnej.
W
Londonderry powitały nas koordynatorki projektu ze szkoły specjalnej Belmont
House: Imelda Mallon i Jane Bryce. A na uroczystym apelu dzieci powitały nas
bardzo entuzjastycznie. Przywitały nas melodyjnym śpiewem i wspaniałym tańcem
irlandzkim. Ogromne wrażenie zrobiła również na nas szkoła i jej
klasopracownie, świetlica, miejsce posiłków przygotowywanych przez uczniów,
czy kolorowa tchnąca domową atmosferą biblioteka. Był też czas na
bardziej oficjalne spotkanie wszystkich delegacji krajów partnerskich z p.
Burmistrz miasta Londonderry w Ratuszu. To spotkanie robocze było czasem na
zaplanowanie działań w kolejnym roku projektowym, oraz wizyt projektowych z
udziałem uczniów.
Kinga
Grynpeter
|